De 5 (6) bogen
Er zijn verschillende theorieën over de bogen. Sommige scholen hebben het over 5 en weer andere over 6 bogen. Veelal wordt het uitgelegd als:
• Linker arm
• Rechter arm
• Linker been
• Rechter been
• Rug
• Borstkas
Als je een traditionele houten boog aanspant zet je het ene uiteinde op de grond en druk je aan de andere kant het gewicht met je hand naar beneden. Hierdoor buigt de boog en wordt op spanning gebracht. Het samendrukken (yin) van de bogen in je lichaam gebruik je om op te laden en daardoor kracht te maken. Van de leegte naar de volte toe bewegen.
Als je een beenboog gebruikt laat je het gewicht van je lichaam in het been zakken. Het been gedraagt zich als een veer die wordt ingedrukt. De tegenreactie is dat de kracht weerkaatst wordt als een veer die wordt losgelaten. De pijl schiet weg als de pees wordt losgelaten. Het is een elastische kracht. Van de volte naar de leegte toe bewegen.
Sommige mensen gebruiken de spierkracht (力-lì) van het been om het gewicht naar het andere been te duwen (actief). Door te werken met de boogprincipes van de benen is de beweging veel minder inspannend. Je voet krijgt zijn kracht uit de trekkracht van de zwaartekracht zonder spierkracht. Het is ontspannen, los en daarmee intern. Dus niet gespannen, vanuit je spieren en extern. (binnenkant = yin, buitenkant = yang)
Armbogen werken op dezelfde manier: als je arm contact maakt met het lichaam van de tegenstander. Kracht opladen gebeurt bij de buiging. Kracht ontladen als de beweging terug veert. Kracht opvangen en terug geven.
De vijfde boog is de boog van je rug. Deze boog is verticaal. De elastische vering van de rugboog laat alle andere bogen bewegen. Als je een explosieve beweging maakt (snelle Fa Jin) kun je de kracht van je rug als een zweepslag naar buiten laten knallen.
De zesde boog is de beweging van je borstkas. Deze boog is horizontaal. Omdat je borstbeen met kraakbeen aan je ribben vast zit kan dit gebied elastisch bewegen. Met de schouderbeweging kun je de borstboog versterken. Het heeft wel iets weg van een elastische bal die wordt ingedrukt en weer wordt losgelaten. Indeuken en uitdeuken.
Fa Jin (ontlading) bestaat uit twee karakters:
Fa - 發 = uit zenden, tonen; uit geven
Jin - 勁 = kracht, sterk
De stevige Fa Jin is als een geweerschot of als een zweepslag. Het knalt naar buiten.
De zachte Fa Jin is een elastische maar zachte ontlading wanneer je de oplading los laat.
Als je de afzonderlijke bogen begrijpt en in je beweging kunt ervaren kun je ze aan elkaar koppelen en ontstaan er nieuwe bogen.
1. hand naar hand (met je armen en je borstkas daar tussenin)
2. voet naar voet (met je benen en het bekken daar tussenin)
3. hand naar voet (de zelfde kant)
4. hand naar voet (kruis verbinding)
5. Torso
Als er iets beweegt dan zal er iets anders stil staan. (Yin binnen Yang). De uiteindes van de boog zijn de “still points” van de beweging. Als de deze verplaatst lekt de stuwdruk weg in de ruimte en is er geen of minder elastische vering in je beweging. De kinetische energie die wordt opgeslagen bij het sluiten (volte) kan pas ontsnappen wanneer je de druk eraf haalt bij het openen (leegte).
Omdat een boog 2 dimensionaal beweegt en wij als mensen driedimensionale bewegers zijn is het mechanisme van de Qigong bewegingen wat complexer. Dit komt vooral door de spiraalachtige draaibewegingen die we maken. Maar het principe van de bogen laat duidelijk zien hoe het werkt.